Traditie is heilig!

‘Ik vergeet nooit dat ik met mijn vader voor de eerste keer de Reed Elsevier-tribune opliep. Ik was meteen verkocht. En ik hoop natuurlijk te eindigen als stokoud mannetje op de Deloitte-tribune.’

Klinkt bizar toch? Als het aan onze club ligt wordt dit realiteit. Voor wie het gemist heeft: http://t.co/9WcJ0hWDni. Als je bent bijgekomen van het lachen (‘Tijdens de thuiswedstrijden van De Graafschap bereikt u een miljoenenpubliek met LED-boarding’, dan vergeten ze de miljarden kijkers van De Graafschap-Telstar in China nog) zie je in de laatste alinea: Het is mogelijk om uw bedrijfsnaam te koppelen aan een van de tribunes. Hierbij is de Spinnekoptribune uitgezonderd. Geen idee hoelang dit al op de site stond, maar we kunnen hierover kort zijn: onacceptabel! Er zijn een paar zekerheden in het leven: je gaat dood op een dag, De Graafschap speelt beroerd voetbal en de tribunes waarvandaan wij dat geklungel bekijken heten  Roodbergen, Groenendaal, Spinnekop en Vijverbergtribune. Hooguit is aan de naam van de laatste te tornen: omdat het stadion al De Vijverberg heet, mag die van ons Tante Lien-tribune gaan heten, ter ere van ons clubicoon en alle vrijwilligers. Dat is De Graafschap!

‘Ach jongens, zeur toch niet zo. Ze moeten met de tijd mee en geld verdienen. Als ze van dat geld goede voetballers halen dan hoor je niemand meer. En we kunnen de tribunes zelf blijven noemen zoals we willen.’

Niks ervan! Met de tijd mee? Sponsornamen aan tribunes geven is zo ontzettend 2003. Verzin eens iets origineels. Onderscheid jezelf eens, zoals een cultclub als De Graafschap zou moeten doen. We snappen heus dat er commercie bestaat, maar die houdt op waar de kernwaarden- en eigenschappen van je club beginnen. En tribunenamen horen daarbij. Traditie! De Groenendaal was vroeger een prachtige onoverdekte staantribune, de Roodbergen (vernoemd naar oprichter Johan Roodbergen) een juweel van een houten tribune. Dat die zijn verdwenen is al zonde, al snappen we dat het niet anders kon. Maar hier is voor ons de grens. Ga je schoonmoeder maar een sponsornaam geven.

En van dat geld goede voetballers halen? Nog meer Auassars, Gommansen en Van der Meulens? Dank je de koekoek! We hebben al genoeg peperdure prutsers onder contract. Laat De Graafschap het beschikbare geld eerst maar eens goed besteden, praten we dan verder. En we durven zelfs te stellen dat dit soort dingen, het stickershirt rekenen we daar ook bij, uiteindelijk geld kosten. Je wint er in eerste instantie wat centen mee, maar verliest aan onderscheidend vermogen en identiteit. Dat kost uiteindelijk geld. Ohja, en leuk dat de Spinnekop volgens De Graafschap een fenomeen is, maar dat zijn die andere tribunes volgens ons ook!

We zien een patroon dat ons zorgen baart. De Graafschap probeert het eigen falen te verdoezelen door kernwaarden van de club te verkwanselen. Dat zag je bij het antivoetbal van Roelofsen, de mogelijke aanleg van kunstgras (oh ja, daar zijn we tegen!) en ook nu weer bij sponsornamen voor tribunes. In alle gevallen is er sprake van falen (slechte spelers, slechte grasmat en dreigend begrotingstekort) en als gevolg gaan traditie en clubcultuur in de uitverkoop. Dat is echt levensgevaarlijk. Vooral omdat het probleem niet wordt opgelost en het verkwanselen van clubcultuur iets onomkeerbaars heeft. Ook als je op een dag terugkeert naar de oude namen is er iets verloren, want met de traditie is gebroken. Ongelooflijk zonde!

Maar bovenal: De Graafschap, neem dat manifest van DGRevolutie nou eens ter harte. Dat manifest waar zoveel supporters, van fanatiek tot gematigd, van rijk tot arm, en van jong tot oud achterstaan. Durf je te onderscheiden. Traditie is heilig. Nee tegen het moderne voetbal. Word nou eens die onderscheidende cultclub met lef. Er zijn genoeg ideeën, alleen binnen je eigen club, die veel beter zijn dan dit soort gemakzuchtige plannen. En zorg ervoor dat alle supporters weer trots kunnen zijn op onze club. Of ze nou op de Roodbergen, Groenendaal, Spinnekop of Tante Lien- tribune staan of zitten!